Involve me and I learn

Om at være online studerende eller ikke at være online studerende?

Online studerende har ligeså meget brug for at blive SET at blive HØRT som offline studerende.

De vil bekræftes i, om de nu har forstået pensum og teorien korrekt.

Det er ikke nok at de bare læser pensum selv eller måske bare Googler sig frem til nogle løsninger på opgaver. For mange er det heller ikke nok at se undervisningsvideoer og deltage i obligatoriske webinarer.

De vil have accept.

De vil bekræftes i og af deres læringsfællesskab, dvs. både af underviser og medstuderende i studiegruppen.

JEG SER DIG

At blive set og hørt handler også om fastholdelse af deltageren. At de dukker op og deltager aktivt i deres online studie.

At opnå accept fra læreren om, at man nu har forstået pensum. Og ikke bare har set en video og svaret på en test. For et er at forstå. Noget helt andet er også at kunne forklare et fagligt begreb eller teori overfor underviseren og eller deltagerne i studiegruppen.

Studiegruppen er deltagernes online fællesskab (deres klassekammerater), som de sparrer og deler deres erfaringer med. Netop gruppefællesskabet er alfa omega for, om der finder læring sted. Som online studerende er du fri af tid og sted, men ikke af social interaktion! Det er super vigtigt at vide, at man er med og på. At de andre i gruppen læser/ser og kommenterer de forskellige indlæg i f.eks. en chat. At man bliver hørt og set også af læreren!

 Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn. (Benjamin Franklin 1706- 1790)

Men hvordan? Her følger nogle konkrete ideer:

–       mødepligt til alle webinarer

–       etabler en Elev-chat i dit Fag hvor Elever opfordres til at hjælpe hinanden og spot en superbruger (super elev) som kan være ’Driver’ for chatten?

–       Flere webinarer i hvert fag – og ikke kun i forhold til f.eks. antal afleveringsopgaver, eller spørgetimer

Eksempel: Et webinar i faget IT kunne lyde:  at man forudsætter de har læst teorien om databaser og at underviseren på webinaret i fællesskab opretter en database og hele tiden inddrager deltagerne i forhold til funktioner og relaterer teorien til emnet = få dem til at forklare osv.  (fuldstændig som man ville gøre i en offline klasse)

– Share Desktop funktionen  i Adobe Connect og få deltagerne til at fortælle hvad ’Driveren’ f.eks. læreren skal gøre i forhold til det konkrete emne som der

Invitation: Kommenter og Indsæt gerne flere måder – til at gøre online undervisning endnu mere vedkommende, engagerende og bruger inddragende?

(referencer: Virtuellas bud nr. 3 & 8 om Synlighed og Studieaktivitet; Netbaseret kollaborativ Læring: http://shop.billesoe.dk/product.asp?product=3;

Reklamer
Categories: Uncategorized | Skriv en kommentar

Indlæg navigation

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Blog på WordPress.com.

Efter- og Videreuddannelses Netværk

Netværk for forskere og undervisere, der beskæftiger sig med efter- og videreuddannelse

An Ethical Island

How to Teach Without a Lecture and other fun

Flirting w/ eLearning

Blogging about instructional design, eLearning, graphic design and more.

ELEKTRONISTA

Inspiration for virtual teaching

Virtuellas Blog

Inspiration for virtual teaching

9to5Mac

Apple News & Mac Rumors Breaking All Day

TED Blog

The TED Blog shares interesting news about TED, TED Talks video, the TED Prize and more.

Inspiration for virtual teaching

Inspiration for virtual teaching

%d bloggers like this: