Brevkursus version 2.0 eller Underviser 3.0?

Skærmbillede 2013-01-23 kl. 10.16.50

Online-uddannelser er – også – fremtiden. Fleksibiliteten med hensyn til tid og sted giver muligheder for de elever, der ellers ikke kunne få deres ønskeuddannelse. Det kan skyldes geografiske forhold: At man bør langt fra den pågældende uddannelsesinstitution. Det kan skyldes socio-økonomiske forhold, som små børn og andre bindinger. Her er online uddannelserne mere fleksible end de traditionelle tilstedeværelsesuddannelser og giver en uddannelsesmulighed for flere.

Som udbyder af online uddannelser er det vigtigt at sikre den samme kvalitet i online uddannelserne som i de traditionelle uddannelser. Ellers ender det bare med at man har sat strøm på de klassiske brevkurser. Og det er, efter vores mening, ikke godt nok!
Online uddannelser skal – mindst – leve op til samme krav som de traditionelle uddannelser. Når man i dagens MetroExpress (http://www.e-pages.dk/metroxpressdk/2486/) læser om Louise Dubiel, der udtaler om HF online ”Og jeg har gjort det med venstre hånds lillefinger” , tænker man at her er noget galt. Hvorfor udfordres hun ikke mere fagligt? Hvordan kan hun slippe for gruppearbejde og mundtlig træning? Er kravene på HF online de samme som på den traditionelle HF?

En ungdomsuddannelse i dag stiller krav til flere kompetencer end alene den faglige paratviden og en online uddannelse skal som minimum leve op til samme krav som en traditionel uddannelse. Evnen til at diskutere og debattere, også mundtligt, skal udvikles ligesom evnen til at kunne arbejde sammen i grupper er en vigtig kompetence. Læreren skal sikre at eleverne har forstået stoffet og at indsigten er dyb nok. Der skal være en variation i undervisningsformerne, så der både er skriftlige og mundtlige opgaver, individuelt og gruppearbejde og de forskellige læringsstile understøttes. Dette kan lade sig gøre i god online undervisning, men det kræver at der arbejdes med pædagogik og didaktik fra uddannelsesinstitutionens side. Underviser 3.0 nøjes ikke med at sætte strøm til papiret, men udvikler ”rigtig” virtuel undervisning.

Advertisements
Categories: Uncategorized | Skriv en kommentar

Indlæg navigation

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Blog på WordPress.com.

Efter- og Videreuddannelses Netværk

Netværk for forskere og undervisere, der beskæftiger sig med efter- og videreuddannelse

An Ethical Island

How to Teach Without a Lecture and other fun

Flirting w/ eLearning

Blogging about instructional design, eLearning, graphic design and more.

ELEKTRONISTA

Inspiration for virtual teaching

Virtuellas Blog

Inspiration for virtual teaching

9to5Mac

Apple News & Mac Rumors Breaking All Day

TED Blog

The TED Blog shares interesting news about TED, TED Talks video, the TED Prize and more.

Inspiration for virtual teaching

Inspiration for virtual teaching

%d bloggers like this: